ze dne 17. dubna 1958 o požární ochraně.
Účinnost: 1. 1. 1954 — 30. 4. 1958
ze dne 24. dubna 1953 o státním požárním dozoru a požární ochraně.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
ČÁST I
Základní ustanovení
§ 1
- Socialistickou výstavbu státu je nutno chránit před škodami, jež vznikají požáry a jinými živelními pohromami nebo nehodami. Je proto třeba budovat požární ochranu na rozsáhlé masové spolupráci občanů a prohloubit její činnost zřízením orgánů státního požárního dozoru tak, aby požární ochrana úspěšně mohla plnit své úkoly.
- O rozvinutí masové účasti pracujících na požární ochraně pečují především národní výbory, které postupují v součinnosti s dobrovolnými organisacemi, zejména s Československým svazem požární ochrany.
- Každý je zásadně povinen přispívat podle svých sil k řádnému plnění úkolů v požární ochraně, zejména poskytovat potřebnou osobní a věcnou pomoc při zamezování a zdolávání požárů a jiných živelních pohrom nebo nehod.
§ 2
Odpovědnost
- Za provádění opatření k zesílení požární bezpečnosti, za organisaci přípravy a za využití sil a prostředků požární ochrany v obcích, okresech a krajích jsou odpovědni podle své příslušnosti národní výbory, orgány státního požárního dozoru a ministr vnitra.
- Za provádění opatření k zesílení požární bezpečnosti, za organisaci přípravy a za využití sil a prostředků požární ochrany v podnicích, závodech, ústavech, úřadech a jiných zařízeních (dále jen „závody“) jsou odpovědni jejich vedoucí a příslušní členové vlády.
ČÁST 2
Řízení požární ochrany. Organisace a působnost státního požárního dozoru.
§ 3
Všeobecné řízení požární ochrany.
- Všeobecné řízení požární ochrany a dozor na ni přísluší ministru vnitra.
- Ministr vnitra je oprávněn činit v mezích platných předpisů opatření potřebná k zajištění požární ochrany, zejména vydávat v tomto oboru obecné právní předpisy a všeobecně závazné směrnice a pokyny.
- Směrnicemi ministra vnitra v oboru požární ochrany se řídí též všechny ústřední úřady a ostatní státní orgány.
- Ústřední úřady jsou povinny napomáhat ministru vnitra při plnění jeho úkolů v oboru požární ochrany.
§ 4
Orgány státního požárního dozoru.
- Ministr vnitra řídí požární ochranu a vykonává na ni dozor zásadně prostřednictvím ústřední správy státního požárního dozoru a jejích místních orgánů.
- V ministerstvu (pověřenectvu) vnitra se zřizuje ústřední (oblastní) správa státního požárního dozoru.
- V krajích a okresech, jakož i ve městech, která určí ministr vnitra, se zřizují:
- krajské správy státního požárního dozoru,
- okresní inspekce státního požárního dozoru,
- městské, po případě i obvodní inspekce státního požárního dozoru.
- Krajské správy a okresní (městské, obvodní) inspekce státního požárního dozoru jsou organisační složkou aparátu příslušného národního výboru. Jejich vztah k národním výborům upraví vláda nařízením.
- Organisace správ a inspekcí státního požárního dozoru, jakož i výkon služby v nich jsou přizpůsobeny zásadám platným pro vojenské útvary v rozsahu, který stanoví ministr vnitra v dohodě s ministrem národní obrany.
§ 5
Úkoly orgánů státního požárního dozoru.
Orgány státního požárního dozoru plní zejména tyto úkoly:
- připravují a vydávají právní předpisy, směrnice a pokyny v oboru požární ochrany;
- kontrolují, jak jsou plněna protipožární opatření;
- pečují o organisaci, výcvik, použití a zvýšení akceschopnosti jednotek požární ochrany, jakož i o soustavnou výchovu občanů v oboru požární ochrany;
- dbají o přípravu a provádění požární ochrany po stránce věcné;
- pečují o to, aby při projektování a budování závodů, sídlišť, jednotlivých budov a zařízení bylo dbáno požadavků požární ochrany, a kontrolují s tohoto hlediska projekty a výstavbu těchto objektů;
- organisují a rozvíjejí zlepšovatelskou činnost v oboru požární ochrany.
§ 6
Práva orgánů státního požárního dozoru.
- Orgány státního požárního dozoru mají při výkonu svých úkolů právo:
- vstupovat do závodů a budov za účelem prohlídek, které se provádějí podle směrnic ministra vnitra;
- požadovat zprávy a doklady o stavu protipožárních opatření;
- dávat závazné pokyny k odstranění zjištěných závad v oboru požární ochrany a činit všechna nutná opatření k zajištění požární bezpečnosti;
- vyšetřovat příčiny požárů;
- ukládat osobám odpovědným za porušení předpisů v oboru požární ochrany pokuty až do částky, kterou stanoví vláda nařízením;
- oznamovat k trestnímu stíhání osoby, které porušily předpisy v oboru požární ochrany;
- nestačí-li jiná opatření v oboru požární ochrany k odstranění příčin bezprostředního vzniku požáru, mohou podle směrnic ministra vnitra zastavit v závodech provozy, které toto bezprostřední nebezpečí vyvolávají; toto rozhodnutí orgánu státního požárního dozoru pozbývá účinnosti, jestliže je ministr vnitra nebo náčelník ústřední (oblastní) správy státního požárního dozoru během příštího pracovního dne nepotvrdí. Nařídit zastavení provozu v celém závodě, hrozí-li bezprostřední nebezpečí vzniku požáru, smí jen ministr vnitra po předchozím upozornění příslušného člena vlády.
- K ukládání pokut mohou orgány státního požárního dozoru zmocnit velitele jednotek požární ochrany. Z rozhodnutí o uložení pokuty lze se odvolat.
ČÁST 3
Jednotky požární ochrany
§ 7
Úkoly ústředních úřadů.
- Ústřední úřady vydávají svým podřízeným orgánům v mezích směrnic ministra vnitra pokyny k zajišťování a provádění požární ochrany v závodech náležejících do jejich oboru působnosti.
- K úspěšnému splnění těchto úkolů zřídí ústřední úřady, a to podle potřeby i v podřízených orgánech, zvláštní složky pro věci požární ochrany.
- Ministerstva národní obrany a národní bezpečnosti kontrolují ve svém oboru působnosti vlastními svými resortními orgány provádění opatření požární ochrany; při tom se řídí směrnicemi a pokyny ministra vnitra.
- Úkoly orgánů veřejné báňské správy podle zvláštních předpisů zůstávají nedotčeny.
§ 8
Úkoly národních výborů.
- Národní výbory mobilisují občany k aktivní účasti na plnění úkolů v oboru požární ochrany za pomoci dobrovolných organisací, zejména Československého svazu požární ochrany.
- Národní výbory jsou oprávněny ve svých obvodech činit v mezích platných předpisů všechna opatření potřebná k zajištění požární ochrany.
- Místní národní výbory plánují a zabezpečují podle bližších předpisů o tom vydaných věcné prostředky veřejné požární ochrany, hradí náklady na jejich opatření a na udržování veřejných požárních sborů a požárních hlídek.
§ 9
Úkoly závodů.
- Vedení závodů organisují požární ochranu závodů; při tom se řídí pokyny orgánů státního požárního dozoru.
- Vedení závodů plánují a zabezpečují věcné prostředky požární ochrany v závodech a hradí osobní a věcné náklady, spojené s požární ochranou, podle bližších předpisů o tom vydaných.
ČÁST 4
Československý svaz požární ochrany.
§ 10
- K přípravě plnění úkolů v oboru požární ochrany sdružují se pracující v dobrovolné organisaci „Československý svaz požární ochrany“ (dále jen „Svaz“).
- Úkolem Svazu je napomáhat národním výborům a jiným státním orgánům v boji proti požárům a popularisovat otázky požární ochrany tak, aby se staly věcí všeho lidu. Svaz je zejména povinen
- provádět agitační a propagační činnost v masové přípravě občanů v boji proti požárům,
- spolupracovat s národními výbory a s vedením závodů při zřizování dobrovolných požárních sborů a jejich odborné přípravě,
- organisovat požární hlídky.
- Ministr vnitra, národní výbory a orgány státního požárního dozoru mohou pověřit Svaz a po případě i jiné dobrovolné organisace též prováděním jiných úkolů v oboru požární ochrany.
- Národní výbory a ministerstvo vnitra napomáhají Svazu při jeho činnosti a kontrolují, jak plní své úkoly v oboru požární ochrany.
ČÁST 5
Jednotky požární ochrany.
§ 11
Úkoly a druhy jednotek požární ochrany.
- Výkonnými orgány požární ochrany jsou veřejné a závodní jednotky požární ochrany; jsou to požární útvary, požární sbory z povolání, dobrovolné požární sbory a požární hlídky. Jejich úkolem je zamezovat a zdolávat požáry a jiné živelní pohromy nebo nehody. Organisace požárních útvarů a výkon služby v nich jsou přizpůsobeny zásadám platným pro vojenské útvary v rozsahu, který stanoví ministr vnitra v dohodě s ministrem národní obrany.
- K zesílení požární ochrany a k zajištění jejího jednotného organisování může ministr vnitra pro některá města stanovit, že všechny jednotky požární ochrany podléhají přímému vedení orgánů státního požárního dozoru.
- Výkon služby jednotek požární ochrany, jejich výcvik, vnější označení a kázeňské poměry, po případě i služební a pracovní poměry upraví ministr vnitra.
§ 12
Stejnokroje a hodnosti.
- Pro příslušníky orgánů státního požárního dozoru a pro příslušníky požárních útvarů se zavádějí stejnokroje a přiznávají se jim hodnosti, odpovídající hodnostem vojenským, s označením příslušnosti ke složce požární ochrany.
- K upevnění kázně a k usnadnění výkonu služby může ministr vnitra v dohodě s ministrem národní obrany zavést stejnokroje též pro příslušníky ostatních složek požární ochrany a přiznat jim hodnosti.
- Podrobnosti stanoví ministr vnitra v dohodě s ministrem národní obrany.
§ 13
Materiální zabezpečení.
Materiální zabezpečení orgánů státního požárního dozoru a příslušníků jednotek požární ochrany z povolání upraví vláda.
ČÁST 6
Ustanovení společná a závěrečná.
§ 14
Prováděcí předpisy.
- Předpisy k provedení tohoto zákona vydá vláda nařízením. Tímto způsobem budou podrobněji upraveny zejména tyto otázky:
- úkoly orgánů státního požárního dozoru a ostatních orgánů v oboru požární ochrany,
- organisace jednotek požární ochrany a právní postavení jejich příslušníků,
- opatřování, rozdělování a zkoušení věcných prostředků požární ochrany,
- úhrada osobních a věcných nákladů,
- náhrada škody způsobené při plnění úkolů v oboru požární ochrany.
- Vláda může nařízením vydat předpisy o opatřeních směřujících k zamezení požárů a jiných živelních pohrom nebo k zamezení nehod, jakož i předpisy o opatření náhradních sídlišť, budov a zařízení.
- Úprava podrobností může být svěřena obecným právním předpisům.
Ustanovení závěrečná.
§ 15
Co platí podle tohoto zákona o požárech a požární ochraně, platí obdobně o jiných živelních pohromách, jakož i o nehodách a ochraně před nimi.
§ 16
- Zrušují se předpisy, které odporují tomuto zákonu; zejména se zrušuje zákon č. 62/1950 Sb., o ochraně před požáry a jinými živelními pohromami, a vládní nařízení č. 135/1950 Sb., o organisaci ochrany před požáry a jinými živelními pohromami.
- Do vydání předpisů podle tohoto zákona postupuje se přiměřeně podle předpisů dosavadních, pokud mu neodporují.
- Opatření učiněná před počátkem účinnosti tohoto zákona, jež odpovídají jeho ustanovením, považují se za učiněná podle něho.
§ 17
Tento zákon nabývá účinnosti dnem, který stanoví vláda nařízením; provede jej ministr vnitra v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Novotný v.r.
Fierlinger v.r.
Široký v.r.
Barák v.r.